Picture1

خودروي فرمول رُهام در پيست ريکاردوپالتي

 

بعد از گذشت پنج سال، دانشگاه فردوسي مشهد مجددا با تيم و خودروي رُهام، در مسابقات بين المللي خودروي فرمول دانشجويي که معتبرترين مسابقات در سطح دانشجويي در دنيا شناخته مي شود، شرکت کرده است. اين مسابقات در کشور ايتاليا و در يک بازه زماني 5 روزه، از 21 تا 25 تيرماه سال 1402 در پيست ريکاردوپالتي در نزديکي شهر پارما در کشور ايتاليا برگزار مي گردد. در اين مسابقات، 65 تيم از 21 کشور دنيا حضور پیدا کردند. مسابقات در سه رده خودروهای احتراق داخلی، الکتريکي و خودران برگزار مي شود که تيم رهام، در رده خودروهای احتراق داخلی با ۲۲ تيم رقابت کرد. با وجود مشکلات فراوان مالي و گمرکي، رُهام توانست با موفقيت در مسابقات ظاهر شود. مسابقه از سه بخش کلی شامل تست های استاتیک، تست های ورودی و تست های دینامیک تشکیل شده است.:

  • تست های استاتیک: شامل سه تست طراحی مهندسی، گزارش هزينه، طرح تجاري

امتيازدهي به این تست ها بر اساس گزارشات ارسالی تیم ها برای کمیته داوری، و پرسش و پاسخ حضوری با آنها در محل مسابقه است. رتبه بندی تیم رهام در تست های استاتیکی به شرح زیر است:

  • تست طراحی مهندسی: رتبه 13
  • آیتم گزارش هزينه: رتبه 18
  • تست طرح تجاري: رتبه 12
  • تست های ورودی: تست بازرسی فنی، تست شیب، تست صدای اگزوز، تست ترمز
  • تست بازرسی فنی:

در اين تست وضعيت خودرو مطابق با قوانين SAE (انجمن مهندسان خودرو) به صورت دقيق و جزء به جزء بررسي مي گردد. رهام با موفقیت این تست را پشت سر گذاشت و خودروی ساخته شده از نظر داوران، کاملا استاندارد و مطابق با قوانین بود. تست بازرسی فنی از دشوار ترین و طولانی ترین تست های مسابقه است که برخی تيم ها تا روز آخر مسابقات با آن درگیر هستند و بسياري از تيم ها نيز موفق به پاس کردن آن نمي شوند.

Picture2

خودروي فرمول رُهام در چادر مربوط به تيم دانشگاه فردوسي در محل مسابقات

 

Picture3

تست بازرسي فني خودروي فرمول رهام

 

  • تست شيب:

اعمال شیب 45 درجه به منظور بررسي نشتي سوخت و اعمال شيب ۶۰ درجه جهت بررسي پايداري خودرو. خودروي رُهام با موفقيت تست شيب را پشت سر گذاشت.

  • تست صدای اگزوز:

بر مبناي اين تست، شدت صدای اگزوز در حالت دور آرام بايد حداکثر ۱۰۳ دسیبل، و در دور ۱۱۰۰۰، بايد حداکثر ۱۱۰ دسیبل باشد. این آیتم جهت کاهش آلایندگی صوتی خودروها و عدم آسیب رسانی به شنوایی گنجانده شده است. خودروي رهام به موفقيت و به راحتي اين تست را پاس کرد.

  • تست ترمز:

در اين تست، خودرو با طي مسافت 75 متر شتاب گرفته و ناگهان ترمز مي کند. بعد از ترمز، بايد خودرو در حداکثر 15 متر و بدون از دست دادن پایداری و منحرف شدن از مسير، متوقف گردد. هدف از اين تست، تضمين ايمني خودرو و راننده در تست هاي ديناميکي است. با توجه به اينکه اين تست قبلا توسط تيم خودروي رُهام شبيه سازي شده بود، تيم رُهام با موفقيت اين تست را پشت سر گذاشت.

Picture4

درج برچسب هاي تست بازرسي فني، ترمز، شيب و صداي اگزوز روي خودرو بعد از پاس شدن اين تست ها

 

  • تست های ديناميک: تست شتاب، تست skid-pad، تست auto-cross، تست استقامت (endurance) و مصرف سوخت

این تست ها بر اساس عملکرد تیم در پیست امتیازدهی می شوند. رتبه بندی رهام در آیتم ها دینامیک به شرح زیر است:

  • تست شتاب: رتبه 8
  • تست skid-pad: رتبه 8
  • آیتم auto-cross: رتبه 5
  • تست استقامت و مصرف سوخت: رتبه 5

در پایان، رتبه بندی نهایی تیم ها با توجه به امتیازات کسب شده در آیتم های مختلف استاتیکی و دینامیکی صورت گرفت که تیم رهام رتبه 13 را کسب نمود.

استاد راهنماي تيم خودروي فرمول رهام، جناب آقاي دکتر کلاهان و اعضاي اين تيم که در مسابقات ايتاليا شرکت کردند، به صورت ذيل است: سید محمد حسین ابریشمی، سینا احمدآبادی، حسین علیزاده، امیررضا ضیایی، آرمین شهرستانی، محمد فرید دری، محمد قربانی فارمد، محمد سالارنیا.

Picture5

 گروه مهندسي مکانيک براي اين عزیزان آرزوي سلامتي و موفقيت روزافزون دارد.